Din articol
Viitorul cancelar german Friedrich Merz a ajuns vineri la un acord cu Verzii privind o creștere masivă a împrumuturilor de stat ale Berlinului, cu doar câteva zile înainte de un vot parlamentar pe această temă, a declarat pentru
o sursă apropiată negocierilor. Acordul încheiat de partidele care speră să formeze următorul guvern include un fond special de 500 de miliarde de euro pentru infrastructură și planuri de a exclude investițiile în domeniul apărării de la normele privind datoria țării.
Reuters prezintă ce ar putea însemna aceste planuri pentru creșterea economică și datoria celei mai mari economii europene.
Ar putea aceste cheltuieli să stimuleze economia slăbită a Germaniei?
Potrivit economiștilor, răspunsul la această întrebare este da
Numai fondul de infrastructură planificat de Germania ar putea crește producția economică cu o medie de peste două puncte procentuale pe an în următorii 10 ani, a declarat vineri institutul economic DIW din Germania. Cu acordul privind creșterea cheltuielilor pentru apărare și infrastructură, în 2026 se așteaptă o creștere de 2,1%, în loc de 1,1%, potrivit DIW.
Un alt institut, IfW, a revizuit, de asemenea, în creștere estimarea sa de creștere pentru Germania în 2026, preconizând o expansiune de 1,5% pe fondul creșterii așteptate a cheltuielilor publice.
Institutul economic IMK, care nu și-a actualizat încă previziunile, estimează că economia germană va înregistra o creștere de doar 0,1% în acest an, după doi ani consecutivi de contracție, în 2023 și 2024, dar a declarat că noile propuneri ar putea face o mare diferență.
„Dacă pachetul financiar este pus în aplicare rapid, se poate aștepta deja o accelerare semnificativă a creșterii în a doua jumătate a anului, iar creșterea pentru întregul an ar putea deja să se îndepărteze vizibil de stagnare”, a declarat directorul economic al IMK, Sebastian Dullien.
Care sunt sectoarele care vor profita cel mai mult?
Sectorul construcțiilor se poate aștepta la un impuls din partea fondului pentru refacerea infrastructurii germane care scârțâie.
Acțiunile Heidelberg Materials au crescut vineri cu aproximativ 4%. Bilfinger a înregistrat o creștere de 4,8%, iar acțiunile Hochtief au crescut cu 5%.
Industria de apărare este, de asemenea, pe cale să câștige. Conform planurilor viitoarei coaliții, plafonul strict al Germaniei privind împrumuturile, cunoscut sub numele de „frâna datoriei”, ar fi modificat în Constituție, fără a exista o limită superioară pentru planurile mai mari de cheltuieli pentru apărare.
Companiile germane din domeniul apărării Rheinmetall, Hensoldt, Thyssenkrupp și Renk au înregistrat până vineri creșteri cuprinse între 4,5% și 7,5% ca urmare a veștii privind acordul.
Cât de multe datorii își va mai asuma Germania?
Foarte multe. Anul trecut, rata datoriei Germaniei a fost de aproximativ 64% din produsul intern brut, mult mai mică decât cea a altor țări industrializate majore, precum Statele Unite și Franța.
Economistul șef al Commerzbank, Joerg Kraemer, se așteaptă ca acest nivel să crească simțitor în următorii ani – cu aproximativ 10 puncte procentuale – numai datorită noului fond special pentru infrastructură.
Creșterea cheltuielilor pentru apărare ar împinge și mai mult în sus rata datoriei, cu 2,5 puncte în plus pe an dacă, de exemplu, acestea ar fi majorate la 3,5% din produsul intern brut.
„În 10 ani, rata totală a datoriei publice ar putea ajunge la 90%, deși acest lucru depinde și de inflație și, prin urmare, nu este ușor de prevăzut”, a declarat Kraemer.
„Acest lucru ar însemna că Germania ar intra rapid în rândul statelor foarte îndatorate din UE”, a declarat economistul ZEW Friedrich Heinemann. Acesta preconizează că gradul de îndatorare al Germaniei ar putea chiar depăși pragul de 100% în 2034.
Ar afecta acest lucru ratingul de credit triplu A al Germaniei?
Nu neapărat. Planurile de cheltuieli ar putea crește nivelul datoriei Germaniei la aproximativ 72% din produsul intern brut până în 2029, a declarat pentru Reuters analistul Scope Eiko Sievert – sub maximul anterior de 80% înregistrat în 2010 după criza financiară globală, când Germania a reușit să își mențină ratingul AAA.
„Dacă acest lucru rămâne posibil în următorii ani depinde, de asemenea, de punerea în aplicare a reformelor politice necesare pentru a consolida competitivitatea și creșterea economică”, a spus Sievert.
Poatwe Germania să găsească suficienți creditori?
Ratingul de credit de top al Germaniei o face un debitor căutat. Cu toate acestea, ar fi probabil nevoie de rate ale dobânzii mai ridicate pentru ca obligațiunile guvernamentale germane să devină atractive pentru investitori.
„Este probabil ca investitorii să solicite prime de risc mai mari pentru datoria guvernamentală germană”, spune Kraemer de la Commerzbank.
Randamentul obligațiunilor guvernamentale germane pe 10 ani a crescut cu 7 puncte de bază, la 2,93%, pe măsură ce investitorii au asimilat vestea acordului privind planurile de cheltuieli, ceea ce indică faptul că plățile dobânzilor pentru datoria Germaniei vor crește probabil.
Ar putea cheltuielile germane să influențeze politica Băncii Centrale Europene (BCE)?
S-ar putea, deoarece pomparea a sute de miliarde de euro în economie prezintă riscuri de inflație.
„BCE va trebui să ia în considerare faptul că presiunea inflaționistă va crește din nou ca urmare a politicii fiscale expansioniste planificate în Germania”, a declarat Cyrus de la Rubia, economist șef la Hamburg Commercial Bank.
Editor :