-2 C
Satu Mare
1 ianuarie, 2025

Doborârea avionului azer ar putea să provoace o criză acută pentru Vladimir Putin. Paralela cu un incident aviatic din Războiul Rece

Din articol

ladimir Putin nu

se scuză niciodată

. Cu toate acestea, după doborârea accidentală

de pasageri al comp

, în ziua de Crăciun, el s-a apropiat

de acest gest

cât a putut

de mult

Putin nu a admis

că de vină

a fost

o rachetă rusă, dar

, sâmbătă, că „tragicul incident a avut loc în spațiul aerian rus”.

andoarea neobișnuită reflectă poziția

fragilă a

președintelui rus,

care poate fi amenințată de crize neașteptate,

scrie istoricul Mark Galeotti în

Vladimir Putin

părea că

într-o dispoziție optimistă. La conferința de presă anuală marat

de acum zece zile, a fost încrezător,

sugerând un

duel „de înaltă tehnologie” a noii rachete cu rază intermediară

a Rusiei

cu cele mai bune

apărări aeriene occidentale.

Pentru a încheia un an de

și asasinate în Europa, în ziua de Crăciun, Moscova pare să fi folosit chiar și un

din „flota din umbră” pentru a tăia cablurile de alimentare și de internet în Marea Baltică. A fost un act

de sfidar

Război subacvatic

Potrivit guvernului finlandez, petrolierul Eagle S a tăiat cablul de alimentare Estlink 2 care îl conectează la Estonia – precum și mai multe cabluri de telecomunicații – trăgându-și ancora peste fundul mării. În consecință, nava a fost confiscată, iar atât navele finlandeze, cât și cele estoniene

pe calea cablului Estlink 1 rămas.

Acesta este doar cel mai recent astfel de incident. Luna trecută, Yi Peng 3, înregistrat în China, se pare că a tăiat alte două cabluri de date. În octombrie 2023, o altă navă chineză, Newnew Polar Bear, a tăiat în mod similar conducta de gaz Balticconnector și alte două cabluri de date înainte de a naviga spre nordul Rusiei.

Deși până acum

au fost făcute

de nave civile,

serviciile secrete occidentale cred că acțiunile sunt coordonate de

serviciul secret militar rusesc

. În ciuda numelui său nevinovat, Gugi, Direcția Principală pentru Cercetare în Marea Adâncă a Ministerului Apărării, este specializată doar în astfel de operațiuni. Dacă este necesar, are o gamă de mini-submarine și alte platforme capabile să ridice jocul Rusiei dincolo de ancorele târâte.

Între timp, „nava de cercetare oceanografică” Yantar este folosită pentru a mapa aceste conducte și cabluri. Luna trecută a fost escortat

din apele irlandeze,

pentru că

se pare că supraveghea telecomunicațiile transatlantice. Cu peste 95% din traficul de internet al Regatului Unit care se efectuează prin cabluri submarine, amenințarea este evidentă.

Conexiuni vulnerabile exploatate de Vladimir Putin

Există adesea

și soluții alternative atunci când aceste conexiuni sunt întrerupte. Reparația

Estlink 2

va dura luni de zile, dar rețeaua electrică națională încă funcționează normal. De asemenea, atunci când

a tăiat cablul de fibră optică care transportă o treime din traficul de internet al Lituaniei, acesta

în mare parte redirecționat instantaneu.

Cu toate acestea, conductele de gaze sunt adesea o chestiune diferită și dacă sunt tăiate suficiente cabluri de comunicații atunci, în cuvintele unui specialist

al Marinei regale britanice

, „după un anumit moment, totul începe să încetinească și să se degradeze”, nu în ultimul rând capacitatea de răspuns a sistemului financiar global. Aproape 8 trilioane de lire sterline în tranzacții financiare la nivel mondial circulă prin aceste cabluri în fiecare zi.

este ideea: să încetinești și să se degradeze. Un atac masiv și catastrofal asupra unei țări europene riscă un răspuns serios și o rigidizare a coloanei vertebrale colective. Armonizarea unei serii de neplăceri și jene, care evidențiază, de asemenea, cât de mult mai

ar putea deveni lucrurile dacă Moscova ar fi atât de interesat

, este esențială pentru strategia rusă de a încerca să submineze

sprijinul continuu pentru Ucraina.

Putin pare să fi simțit că se afla într-o poziție suficient de puternică pentru a-și putea escalada campania, deși cazul Eagle S a fost rapid umbrit de zborul Azerbaijan Airlines 8243.

Azerbaidjanul, un partener esențial pentru „spălarea” gazului rusesc

Avionul se afla într-un zbor programat de la Baku la Grozn

, în sudul Rusiei, când pare să fi fost lovit de o rachetă antiaeriană. A încercat să ajungă la aeroportul Aktau din Kazahstan, dar s-a prăbușit la apropiere. Doar 29 din cei 67 de pasageri și echipaj de la bord au supraviețuit.

John Kirby, purtătorul de cuvânt al Consiliului de Securitate Națională al Statelor Unite, a declarat vineri că „indiciile timpurii”

posibilitatea ca avionul să fi fost doborât de sistemele rusești de apărare aeriană, deși autoritățile ruse au insistat mai întâi că aeronava a lovit un stol de păsări în ceață puternică.

Ucraina a lansat atacuri cu drone asupra Groznîi, iar sistemele de război electronic folosite pentru a încerca să le blocheze ar fi putut, de asemenea, să fi împiedicat trăgătorii să înregistreze că acesta era un avion civil.

Nimeni nu a

cu adevărat explicația

ciocniri cu un stol

păsări”, nu în ultimul rând, având în vedere filmările cu daune

le exterioare ale

a anulat imediat o vizită planificată la Sankt Petersburg și atât Azerbaidjan, cât și Kazahstan au suspendat zborurile către Rusia. Potențiala consecință politică s-a extins cu mult dincolo de

Azerbaidjanul este un partener esențial în „spălarea” gazului rusesc – cumpărând

o cantitate

30 de milioane de lire sterline pe lună pentru a-l reexporta în Europa ca

al său. Este, de asemenea, aliat

Turciei, care Putin speră că îl va ajuta să-și păstreze bazele în Siria. Kazahstanul, de asemenea, este una dintre țările cel mai puternic implicate în importul de bunuri acoperite de sancțiuni, apoi reexportându-le în liniște în Rusia.

Incidentul din timpul Războiului Rece care a schimbat soarta lui Iuri Andropov

Putin poate să fi fost informat de o paralelă istorică. În noiembrie 1982, fostul șef al KGB Iuri Andropov – pe care Putin îl consideră un model de urmat – a ajuns în fruntea URSS în speranța de a reduce nivelul

al cheltuielilor pentru apărare și de a negocia o cale de ieșire dintr-un război d

eja pierdut în

Eforturile sale au fost

când, în septembrie 1983, zborul Korean Air 007 a fost doborât deasupra Mării Japoniei, după ce a

accidental în spațiul aerian sovietic –

toți cei

269 de la bord

au murit

. A fost mai degrabă o gafă tragică decât o crimă deliberată, dar atacul și refuzul Kremlinului de a-și accepta vinovăția au umbrit nu numai restul timp

ului (scurt)

al lui Andropov la putere, ci și pe cel al succesorilor săi.

Putin poate simți că își poate

propriul popor, dar oamenii puternici precum Aliev sunt o altă problemă. În loc de

, Kremlinul acționează cu o candoare fără precedent și poate oferi, de asemenea, despăgubiri pentru victime, o altă recunoaștere implicită a vinovăției.

Acest lucru nu i-a fost ușor

lui Putin

, ci a fost un răspuns pragmatic la realitățile politice ale momentului. Rămâne de văzut dacă încrederea lui anterioară a fost zdruncinată mai profund de această inversare. Unul dintre angajații lui Andropov a recunoscut că șeful său a regretat ulterior că nu și-a cerut

pentru KAL 007 și că l-a folosit „ca un punct din care să încerce să redefinim relațiile cu Occidentul”.

Editor :

Sursa: https://www.digi24.ro/stiri/externe/doborarea-avionului-azer-ar-putea-sa-provoace-o-criza-acuta-pentru-vladimir-putin-paralela-cu-un-incident-aviatic-din-razboiul-rece-3063337

Ultimă oră

Același autor