Președintele ales al SUA, Donald Trump, a numit un deputat din Florida ambasador în Panama, la câteva zile după ce a amenințat că SUA va prelua controlul asupra Canalului Panama, scrie
. Kevin Marino Cabrera, ales republican în comitatul Miami-Dade, a lucrat pentru campania lui Trump din 2020 și a fost anul acesta reprezentantul Floridei la Comitetul Național Republican.
Anunțându-și alegerea într-o postare din ziua de Crăciun pe rețeaua sa Truth Social, Trump a declarat că Cabrera „va face o treabă fantastică reprezentând interesele națiunii noastre în Panama!”.
Președintele ales a repetat afirmațiile potrivit cărora Panama „ne jefuiește” prin taxele de transport maritim percepute pentru utilizarea Canalului Panama, principala legătură între oceanele Atlantic și Pacific.
Duminică, Trump a spus unei mulțimi de activiști conservatori: „Taxele percepute de Panama sunt ridicole, extrem de nedrepte”. În cazul în care tarifele de transport maritim nu sunt reduse, Trump a declarat: „Vom cere returnarea Canalului Panama în întregime, rapid și fără întrebări”.
Trump a declarat, de asemenea, că nu dorește ca Canalul Panama „să cadă în mâinile cui nu trebuie” și a citat în special China, care are interese semnificative în calea navigabilă.
China este al doilea cel mai mare utilizator al Canalului Panama după SUA, potrivit datelor disponibile public. De asemenea, Beijingul are investiții economice majore în această țară.
Ca răspuns la comentariile lui Trump, președintele panamez José Raúl Mulino a declarat că „fiecare metru pătrat” din canal și din zona înconjurătoare aparține țării sale.
În ziua de Crăciun, Trump a lansat zeci de mesaje în care își apăra politicile și nominalizările și a repetat sugestiile ca SUA să anexeze Groenlanda și Canada.
Nu este clar cât de serios este Trump cu privire la mișcările teritoriale sau cum ar fi acestea realizate.
Într-un mesaj, el a scris sarcastic: „Crăciun fericit tuturor, inclusiv soldaților minunați din China, care operează cu dragoste, dar ilegal, Canalul Panama” și a susținut că „Statele Unite investesc miliarde de dolari în bani pentru «reparații», dar nu vor avea absolut nimic de spus despre «nimic»”.
Până la 14.000 de nave trec prin canalul de 82 km în fiecare an, inclusiv nave container care transportă mașini, gaze naturale și alte bunuri, precum și nave militare.
Canalul a fost construit la începutul anilor 1900. SUA a menținut controlul asupra zonei canalului până în 1977, când tratatele au cedat treptat terenul înapoi către Panama. După o perioadă de control comun, Panama a preluat controlul exclusiv în 1999.
Costurile de tranzit pe canal au crescut în ultimul an din cauza unei secete istorice, potrivit site-ului Lloyd’s List specializat în industria transportului maritim.
O companie cu sediul în Hong Kong, CK Hutchison Holdings, administrează două porturi la intrările în canal. Dar președintele panamez a negat că China controlează ruta de transport maritim.
„China nu controlează sau nu administrează canalul. Când vine vorba de canalul nostru și de suveranitatea noastră, ne vom uni cu toții sub steagul nostru panamez”, a declarat Mulino.
Editor :