5 C
Satu Mare
7 aprilie, 2025

Fiecare mașină din Statele Unite este pe cale să devină mai scumpă, poate chiar cu 15.000 de dolari. „Este doar matematică”

Din articol

Industria auto nu are unde să se ascundă de tarifele auto ale președintelui Donald Trump, potrivit fostului director general al Ford, Mark Fields.

„Costul vehiculelor va crește. Este doar matematică. Concluzia este că nu există absolut niciun vehicul care să nu fie afectat de tarife”, a declarat Fields pentru

într-un interviu telefonic.

Cu cât se va scumpi o mașină în SUA?

Tariful de 25% impus de Trump pentru mașinile importate a intrat în vigoare joi, ca parte a încercării președintelui de a relansa locurile de muncă din industria americană. Administrația intenționează să aplice tarife pentru piesele auto până la 3 mai.

Bank of America estimează că un tarif de 25% pentru toate piesele auto importate ar crește costul vehiculelor asamblate în SUA cu aproximativ 26 de miliarde de dolari – sau aproximativ 3.285 de dolari pe vehicul în medie.

Chiar și mașinile asamblate la fabricile din SUA vor deveni probabil mai scumpe, deoarece utilizează multe piese străine. Goldman Sachs estimează că, din cauza tarifelor, costul mașinilor fabricate în străinătate va crește cu 5.000-15.000 de dolari pe vehicul.

Probabil clienții nu le vor mai cumpăra

Fields suspectează că producătorii auto vor decide să suporte o parte din costul tarifelor și să transmită restul către consumatori sub forma unor prețuri mai mari și a unor stimulente reduse.

Nu este clar dacă consumatorii pot suporta „durerea” provocată de creșterile de prețuri generate de tarife, mai ales când prețurile automobilelor sunt deja aproape de maximele istorice.

„În opinia noastră, creșterile de prețuri vor duce la distrugerea cererii, mai ales că accesibilitatea a fost o provocare pentru toți cumpărătorii”, au scris miercuri analiștii Bank of America într-o notă către clienți.

Cu cât va cădea piața

Bank of America estimează că, în cazul în care producătorii de automobile transferă consumatorilor întregul tarif de 25%, vânzările de automobile din SUA ar putea scădea cu aproximativ 3,2 milioane de vehicule, adică aproximativ 20% din tendința anuală actuală a vânzărilor.

Analiștii au constatat că, chiar dacă producătorii de automobile încearcă să atingă pragul de rentabilitate transferând doar 15% din costul tarifului către consumatori, vânzările de automobile ar scădea totuși cu aproximativ 2,5 milioane.

Wall Street Journal a raportat săptămâna trecută că Trump a avut o convorbire telefonică la începutul lunii martie cu directorii executivi din industria auto și i-a amenințat cu tarife și mai mari dacă vor crește prețurile din cauza tarifelor de import.

Trump a negat pentru NBC că ar fi făcut presiuni asupra producătorilor auto pentru a evita creșterea prețurilor.

„Nu, nu am spus niciodată asta”, i-a spus Trump sâmbătă lui Kristen Welker de la NBC. „Nu-mi pasă deloc dacă cresc prețurile, pentru că oamenii vor începe să cumpere mașini americane”.

Fields, fostul CEO al Ford, a declarat că este „pur și simplu nerealist” să le spui directorilor executivi din industria auto să nu crească prețurile și a spus că este „doar o altă modalitate de a impune controlul prețurilor”.

Dar chiar și așa, amenințările prezidențiale pot fi vagi.

„Este foarte intimidant atunci când președintele Statelor Unite spune: ”Absorbiți costurile și lăsați-le să vă afecteze rezultatele„”, a declarat Fields. „Cum evaluați potențiala amenințare de a supăra un președinte? Nu știu cum poți cuantifica asta”.

Casa Albă a susținut că tarifele auto vor crește dramatic producția de automobile și locurile de muncă din SUA.

„Acest lucru va duce la construirea a numeroase uzine, în acest caz uzine auto”, a declarat Trump când a anunțat tarifele săptămâna trecută. „Veți vedea cifre cum nu ați mai văzut… în ceea ce privește ocuparea forței de muncă. Veți avea o mulțime de oameni care vor produce o mulțime de mașini.”

Cu toate acestea, este posibil ca unele locuri de muncă din SUA să fie pierdute în cazul în care tarifele auto afectează cererea de automobile în așa măsură încât fabricile trebuie să încetinească sau să oprească o parte din producție. De exemplu, sute de siderurgiști de la Cleveland-Cliffs ar fi fost concediați în Minnesota din cauza reducerii comenzilor pe fondul tarifelor auto.

Cu toate acestea, Fields a declarat că tarifele pentru automobile vor determina „în mod cert” producătorii de automobile să relocalizeze unele locuri de muncă în Statele Unite.

Bank of America estimează că producătorii de automobile își pot reduce costurile tarifare prin transferarea asamblării a aproximativ 1 milion de vehicule în fabricile existente din SUA.

Dar mutarea unei fabrici nu este ușoară, simplă sau rapidă. Retehnologizarea fabricilor existente poate dura mult timp. Iar construirea de noi fabrici poate dura ani de zile și poate costa miliarde de dolari.

Bank of America a declarat că, în următorii peste cinci ani, mulți producători auto ar putea reloca producția în Statele Unite dacă au „investiții mari de capital”.

Și este puțin probabil ca directorii executivi să facă aceste investiții costisitoare fără claritate cu privire la situația tarifelor pe termen lung, mai ales că Trump impune și elimină tarifele pe termen scurt.

„Ei trebuie să calculeze costul și rentabilitatea pe parcursul deceniilor. Dar le este greu să prezică acum următoarele 10 minute”, a declarat Sean Tucker, editor principal la firma de cercetare auto Kelley Blue Book.

Cealaltă întrebare este dacă există suficienți lucrători pentru a alimenta noile fabrici de automobile din SUA, în special având în vedere îmbătrânirea forței de muncă din America și represiunea continuă împotriva imigrației.

„Nimeni nu vorbește cu adevărat despre de unde va veni forța de muncă”, a declarat Fields.

Fields și-a amintit cum, chiar și în timpul redresării economice slabe după Marea Recesiune, Ford s-a confruntat cu dificultăți în angajarea și păstrarea lucrătorilor.

„Ne-a fost greu să găsim oameni calificați care să fie dispuși să facă această muncă grea și repetitivă într-o fabrică. Și am văzut o mulțime de pierderi din partea oamenilor care au spus: „Wow, este foarte greu””, a spus Fields.

Chiar dacă producătorii de automobile găsesc muncitorii, ar trebui să îi plătească mult mai bine decât în Mexic și să le ofere beneficii mai generoase. Fields a spus că acest lucru ar crește costul vehiculului – un cost pe care producătorii l-ar transfera probabil, cel puțin parțial, consumatorilor.

Bank of America a declarat că ar fi „practic imposibil” să se relocalizeze majoritatea pieselor auto din cauza costului forței de muncă în Statele Unite și a disponibilității lucrătorilor.

Câștigători neintenționați

Transferul producției în SUA are drept consecință faptul că producătorii de automobile vor fi stimulați să renunțe la vehiculele mai ieftine, cu marje reduse, în favoarea celor mai scumpe, care vor avea marje de profit mai mari. Acest lucru va face ca americanilor să le fie mai greu să intre în orice fel de roți.

„Acest lucru va exacerba nevoia de transport la prețuri accesibile”, au scris analiștii Bank of America, adăugând că acest lucru ar putea fi rezolvat prin alternative mai ieftine din partea producătorilor auto chinezi precum BYD, Geely și alții, dacă aceștia produc în Statele Unite.

Fields suspectează că toată drama războiului comercial și costurile tarifare vor ajunge să coste producătorii auto occidentali pe termen lung.

În mod ironic, cel mai mare beneficiar ar putea fi una dintre cele mai mari ținte comerciale ale lui Trump.

„Cei mai mari câștigători sunt producătorii chinezi”, a declarat Fields. „În timp ce producătorii auto occidentali sunt distrași de gestionarea acestor tarife, producătorii chinezi OEM vor ține capul plecat și vor continua să inoveze.”

Editor :

Sursa: https://www.digi24.ro/stiri/economie/fiecare-masina-din-statele-unite-este-pe-cale-sa-devina-mai-scumpa-poate-chiar-cu-15-000-de-dolari-este-doar-matematica-3184239

Ultimă oră

Același autor