Rusia pare pregătită să creeze „ravagii de mediu” prin navigarea cu petroliere nepotrivite prin Marea Baltică, încălcând toate regulile maritime, a declarat ministrul suedez de externe, în timpul primei sale vizite la Londra de când Suedia a aderat la NATO.
Într-un interviu pentru
, în timpul primei sale vizite la Londra de când Suedia a devenit membru NATO, Tobias Billstrom a cerut noi reguli și mecanisme de aplicare pentru a preveni ca îmbătrânita și nesigura flotă a Rusiei să provoace o catastrofă ecologică.
Aproximativ jumătate din tot petrolul rusesc transportat pe mare trece prin Marea Baltică și prin apele daneze, adesea sub pavilioane fantomă și folosind apele internaționale pentru a încerca să evite controlul.
Flota generează o sumă uriașă de venituri pentru mașina de război a Rusiei, ocolind sancțiunile occidentale, mai precizează sursa citată.
Miniștrii de externe din Țările Baltice au avut o întâlnire strategică pe insula Gotland în urmă cu două săptămâni pentru a discuta despre modul de abordare a flotei ruse.
„Toți vom fi afectați dacă ar exista o problemă majoră care decurge dintr-o coliziune sau o scurgere de ulei de la una dintre aceste nave, care, de asemenea, în multe cazuri nu sunt în stare de navigabilitate sau foarte aproape de a nu fi în stare de navigație”, a spus Billström.
„Faptul că transportă petrol, care alimentează agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei este suficient de rău. Dar și mai rău este faptul că Rusiei nu-i pasă deloc, aparent, de faptul că aceste nave ar putea provoca ravagii majore de mediu în mări, și în Marea Baltică situația este oricum delicată”, a spus Billtrom.
El a mai spus că fiecare stat membru al Organizației Maritime Internaționale (IMO) are responsabilitatea de a respecta regulile și reglementările IMO și are dreptul de a cere căpitanului unei nave care nu este considerată aptă de navigație să ia măsuri înainte de a părăsi portul.
Cu toate acestea, unele țări nordice sunt îngrijorate de reacția Rusiei dacă ar interveni, deoarece aceasta ar putea alimenta credința Moscovei că Marea Baltică este transformată într-un „lac NATO”, unde se reduce accesul Rusiei
Legislația internațională permite interzicerea navelor dacă se consideră că au pavilioane necorespunzătoare, dar unele legi sunt neclare. Billstrom e de acord că membrii NATO pot risca să fie percepuți ca acționând ca rebelii Houthi din Marea Roșie, sfidând libertatea de navigație.
SUA este, de asemenea, îngrijorată într-un an electoral cu privire la posibilitatea ca o penurie de petrol să arunce în aer prețurile la pompe.
Aderarea Suediei și Finlandei la NATO a schimbat, spune Billstrom, situația strategică din Marea Baltică, deoarece lasă Rusia ca singura țară cu coastă baltică care nu este membră a alianței militare. Suedia a început deja consolidarea prezenței suedeze pe insula strategică Gotland.
Suedia, care a avut acțiuni alături de NATO în Libia și Afganistan, are spațiu submarin și capacități cibernetice care sunt semnificative pentru capacitatea alianței. De asemenea, are o capacitate de apărare civilă invidiată de europeni. Fostul ministru al forțelor armate din Marea Britanie James Heappey a spus că a păstrat pe biroul său o copie a manualului suedez de apărare civilă, ca model pentru ceea ce Marea Britanie ar trebui să imite.
Billstrom a mai spus că aderarea la NATO a făcut Suedia să simtă că se întoarce acasă și a subliniat că istoria a arătat că Rusia nu și-a schimbat comportamentul decât dacă este învinsă în război.
Editor :